In fiecare an pe 21 decembrie soarele se imbolnaveste grav si pe 22 moare.
Atunci noptile sunt cele mai lungi din toata perioada anului, dar 3 zile mai tarziu, pe 25, soarele inviaza si noaptea incepe sa se scurteze.
Cum s-a ajuns ca 25 decembrie sa fie data de nastere a lui Iisus?
Cautand prin Internet informatii am gasit un articol scris de John O. Reid.
John O. Reid afirma ca Luca 1:5 stabileste cand s-a nascut Ioan Botezatorul.
Iisus se naste 6 luni mai tarziu, Luca 1:26-27, asadar intai sa determinam cand s-a nascut Ioan Botezatorul.
Apostolul Luca este considerat un bun istoric, care a vrut sa precizeze cat mai clar cand s-au intamplat evenimentele din Evanghelia dupa Luca: in vremea lui Cezar August, intaia data pe cand era dregator in Siria Quirinius – Luca 2:1-2.
Tatal lui Ioan Botezatorul, Zaharia, era un preot din grupul preotilor lui Abia.
In 1 Cronici (paralipomena) capitolul 24 este descrisa impartirea slujbelor savarsite de preoti pe intreg anul evreiesc, iar in 1 Cronici 24:10 se specifica ca al optulea schimb este al lui Abia.
Din cei patru fii ai lui Aaron, numai doi (Eleazar si Itamar) au avut urmasi si acestia au fost planificati sa slujeasca.
Sunt 24 de schimburi (1 Cronici 24:4 spune ca sunt 16 din fii lui Eleazar si 8 din fii lui Itamar, total 24).
Un schimb tine 8 zile.
Preotilor le venea randul sa slujeasca de 2 ori pe an.
Dar sunt trei mari sarbatori (slujbe) la care participa toti preotii, deci se scad 3 slujbe * 8 zile = 24 de zile din planificarea anuala (ca nu cumva preotii sa slujeasca mai mult decat trebuie):
1. Iesirea din Egipt, Pastele Evreiesc sau Pesach, פֶּסַח, sarbatorita in a 15-a zi a lunii Nissan - jewfaq.org,
2. Shavu'ot sau Festivalul Saptamanilor, שבועות, este sarbatorita la 50 de zile dupa Pastele Evreiesc (corespunde sarbatorii crestine cincizecimea) - jewfaq.org,
3. Sarbatoarea Corturilor sau Sukkot, סוכות sau סֻכּוֹת , este tinuta sa aminteasca evreilor ca au trait in cort timp de 40 de ani dupa iesirea din Egipt - hebrew4christians.com.
Sunt mai multe sarbatori ebraice anuale, dar numai 3 sunt atat de importante incat sa necesite participarea tuturor preotilor.
24 schimburi x 2 ori pe an x 8 zile un schimb - 3 slujbe cu toti preotii x 8 zile = 360 de zile.
Anul evreiesc are 51 de saptamani (51x7=357), iar odata la 4 ani (anul bisect) saptamanile ramase se adauga la noul an.
Daca nu erau cele 3 mai sarbatori numarul total de zile ar fi fost 24 x 2 x 8 = 384, mai mult decat are un an si ar fi fost probleme (decalaje) in timp.
Primul schimb incepe la inceputul anului evreiesc, adica in prima zi a lunii Nissan.
Evidenta schimburilor a fost tinuta strict pana in anul 70 cand Templul a fost daramat si nu s-au mai putut tine slujbe.
Rezulta ca Ioan Botezatorul s-a nascut in perioada 13-19 iunie.
Calculele de mai sus sunt descrise de John O. Reid in articolul sau de pe Internet.
La putin timp dupa vedenia lui Zaharia din Templu, Luca 1:11-20, Elisabeta (mama lui Ioan Botezatorul) ramane insarcinata si isi ascunde sarcina timp de 5 luni, Luca 1:24, dar in luna a 6-a ingerul Gabriel o anunta pe Maria (mama Lui Iisus) ca va naste un Fiu, Luca 1:26-27.
Asadar Iisus se naste 6 luni mai tarziu decat Ioan Botezatorul, adica fix pe 25 decembrie (13-19 iunie + 6 luni).
De ce fix pe 25 decembrie?
Pentru ca atunci se naste Sol Invictus, zeul soare.
Biserica Unita a lui Dumnezeu publica un articol in care spune ca sfintii parinti ai Crestinismului au facut multe presupuneri privind data de nastere a lui Iisus Cristos, de exemplu Clement din Alexandria (150 – 215) a propus 18 noiembrie, Sfantul Hippolytus din Roma (170 – 235) s-a gandit ca intr-o miercuri, etc.
Dar si John O. Reid si Biserica Unita a lui Dumnezeu afirma ca este putin probabil ca Iisus sa se fi nascut pe 25 decembrie din cateva motive logice:
- este cel mai probabil ca recesamantul lui Quirinius s-a petrecut intr-o vreme mai calda, cand oamenii puteau sa calatoreasca, in plus exista obiceiul in Iudeea ca tot atunci sa se colecteze si taxele, pentru ca atunci (dupa recolta) aveau fermierii bani sa plateasca taxele
- la sfarsitul lui decembrie nu pica sarbatori ebraice, incat sa se justifice prezenta pelerinilor in oras (daca excludem ca au venit pentru recesamant sau taxe) si Iosif si Maria sa nu aiba loc sa doarma la han
- argumentul cel mai logic si preferat de mine este ca la sfarsitul lui decembrie este prea frig ca pastorii sa stea afara cu oile pe camp, cum e specificat in Luca 2:8-12.
Asadar sansele ca Isus sa se fi nascut pe 25 decembrie sunt foarte mici si probabilitatea ca sarbatoarea crestina sa inlocuiasca una pagana (Sol Invictus) este foarte mare.
Concluzia este ca si Craciunul, ca si Pastele, este o sarbatoare pagana.
Comentarii:
Gabi, 23-Dec-2013 18:52 Ioan, 24-Dec-2013 09:46