De la poligamie la celibat

Categorii: Religie

15-Jul-2013 20:46 - 880 vizionari

Un barbat isi poate lua cate neveste poate sa sustina in Exodul 21:10.
Probabil in context se face referinta la femei roabe, nu la sotii, dar regele David a avut 6 neveste si multe concubine in 2 Samuel 5:13 si in 1 Cronici 3:1-9 si in 1 Cronici 14:3, iar regele Solomon a avut 700 de neveste si 300 de concubine in 1 Regi 11:3, asadar cine poate oase roade . . .

In 2 Cronici 11:21 Roboam, fiul regelui Solomon, a avut 18 neveste si 60 de concubine.

In Deuteronom 21:15 cine are doua neveste, una iubita si una neiubita, intaiul nascut va fi considerat cel al nevestei neiubite.
Asadar si omul de rand poate avea mai multe neveste, nu numai regii.

In Biblie se mai aminteste si de adulter, iar adulterul se savarseste cu concubine, nu cu sotii, iar unii oameni sunt deasupra legii si nu pot fi judecati ca pe orice om din popor, pentru ca sunt regi.
Numai regii aveau voie sa comita adulter: nu s-a consemnat nici un rege in istoria evreilor omorat pentru pricina de adulter (porunca a 8-a).
Desigur ca nici regii nu aveau voie sa comita adulter, dar Dumnezeu a fost mai tolerant cu ei, pentru ca Dumnezeul Vechiului Testament este nedrept, partinitor si misogin. (Nu m-am putut abtine sa nu adaug asta.)

Apropo de lege: in Matei 5:17-18 Iisus spune ca nu a venit sa desfiinteze Legea ci sa o implineasca.
Legea se refera la jertfe (Iisus se jertfeste si Legea este respectata) si la oameni – adica la poligamism.
In vremea aceea, in Vechiul Testament, mortalitatea la nastere era ridicata atat pentru mama cat si pentru copil si era permis ca barbatul sa aiba mai multe neveste, dar si timp de 1800 de ani dupa Iisus mortalitatea la nastere a fost ridicata pana prin 1758 cand doctorul Johann Julius Walbaum a folosit niste manusi cand asista o nastere, apoi in 1862 Louis Pateur publica procesul de pasteurizare, dar povestea este mult mai lunga: Istoria sterilizarii.

In Vechiul Testament poligamia nu este interzisa, in Deuteronom 17:17 se atrage atentia regilor sa nu isi ia multe neveste ca inima lor sa nu se razvrateasca, dar se pare ca regele Solomon nu prea a tinut cont de asta.

Iacov se insoara cu Lia, crezand ca este Rahela (Rahila) in Geneza 29:18-27, dar in Geneza 29:28-29 se casatoreste si cu Rahela, asadar are doua neveste.

In Matei 19:12 se sugereaza ca unii oameni sunt fameni (fortat sau autoimpus) pentru imparatia cerurilor, este vorba de castrare, mutilare sexuala, dar nu implica nici nu exclude celibatul.

In Noul Testament, in 1 Timotei 3:2 se cuvine ca episcopul sa fie fara prihana si barbat al unei singure femei, diaconii sa fie la fel in 1 Timotei 3:12, si in Tit 1:6-9.
Asadar exista posibilitatea si de poligamie, dar nu pentru reprezentantii Bisericii.
Mult mai tarziu, aproximativ 200-300 de ani mai tarziu, in sinodul (ne ecumenic) de la Ancyra (in 314) si Neocaesarea (314-325) s-a stabilit ca un reprezentant al Bisericii nu mai are voie sa se casatoreasca. Apoi in sinodul ecumenic de la Calcedon (451) s-a reconfirmat decizia.

Sub influenta monahismului, societatea din secolul al doilea a inceput sa prefere preotii necasatoriti, atunci Biserica s-a autosesizat (ca politia) si a luat masuri in sinodul din Gangra (340) aparand preotii casatoriti.
In canonul 33 al sinodului din Elvira, din Spania, in anul 306, se interzice preotilor casatoriti sa aiba legaturi cu sotiile (tot un fel de celibat).
A doua dispozitie asupra celibatului o da canonul 29 al sinodului din Arelate (Galia), in anul 314, similar canonului 33 din Elvira.
Papa Leon cel Mare accepta casatoria preotilor, dar ea trebuie sa fie spirituala si nu trupeasca. El nu cere acestora sa-si lase sotiile, dar cere sa traiasca cu sotiile lor asa, ca si cum nu le-ar avea.
Parintii sinodului Trulan au combatut inovatia pe care Biserica Apuseana a cautat s-o impuna clericilor, aratand temeliul scripturistic al Tainei Casa­toriei si au condamnat celibatul obligatoriu din Biserica Romano-Catolica, ca fiind in contradictie cu canonul vechi al oranduirii apostolice.

Asadar decizia de mentinere a celibatului nu prea a convenit ortodoxilor, inca un motiv de scindare pentru Biserica Ortodoxa.
In Biserica Catolica toti reprezentantii Bisericii sunt obligati sa pastreze celibatul.
In Biserica Ortodoxa celibatul este impus numai episcopilor. Asta inseamna ca preotii si diaconii nu vor ajunge niciodata episcopi daca se casatoresc, iar episcopii nu au interes sa ajunga preoti.

Deci de la poligamie (pana la 700 de neveste si 300 de concubine, recordul lui Solomon) s-a ajuns la celibat, pentru ca lui Pavel nu prea ii placeau femeile.
Asadar am gasit inca un cui in cosciugul crestinismului
.



Ultimele pagini: RSS

Alte adrese de Internet

Categorii

Istoric



Contorizari incepand cu 9 iunie 2014:
Flag Counter

Atentie: Continutul acestui server reprezinta ideile mele si acestea pot fi gresite.