Iisus este intaiul nascut sau este mostenitorul?

Categorii: Crestinism, Paulism

11-Jul-2013 13:49 - 467 vizionari

Cautare Google: prototokos meaning sau prototiktos sau prototiktis.
prototiktis nu este gasit.

proto inseamna primul in greceste.
tikto  inseamna urmas, copil, pui in greceste.
dar si tiktis inseamna urmas, copil, pui in greceste.

Din cartea Cum sa citesti scriptura de Paul Dan:

In Coloseni 1:15 - termenul folosit de Pavel este "prototiktos", si este tradus de Paul Dan ca mostenitor.
Iisus nu e intai-nascut, el este mostenitor, dupa Paul Dan.
Termenul "prototiktis" se refera la intaiul nascut, dar Pavel nu foloseste acest cuvant.

Mie imi pare (din cautarile pe Internet) ca sunt la fel prototiktos si prototokos, iar prototiktis nu este gasit.
Printul mostenitor se traduce in diadochos.
Mostenitor se traduce stemma.
Google traduce intaiul nascut ca fiind prototokos.

Biblegateway Coloseni 1:15 afiseaza prototokos la prima varianta greaca din lista.

Aici este sugerata ideea ca Iisus este intaiul nascut (nu mostenitor).
In alta adresa de Internet este sugerat acelasi lucru: Coloseni 1:15 se refera la intaiul nascut.

Google: Colossians 1:15

Daca Iisus este intaiul nascut sau mostenitor sau mantuitor este o problema veche de 2000 de ani, iar ce incerc sa amintesc eu aici este doar varful ghetarului.

Cineva mi-a prezentat Iisus fata de Adam intr-o paralela poetica:

Adam Iisus
introduce pacatul in lume anuleaza pacatul din lume
nu asculta de Dumnezeu asculta si face voia lui Dumnezeu
coboara (spre iad) se inalta (spre cer)
moarte prin Adam in 1 Corinteni 15:22 viata prin Iisus in 1 Corinteni 15:22
nu rezista ispitei si gusta din fruct posteste si rezista celor 3 ispite
primul Adam in 1 Corinteni 15:45 ultimul Adam in 1 Corinteni 15:45

Problema este ca se compara doi fii ai lui Dumnezeu, pana aici este bine, dar daca Iisus este de aceeasi natura ca Tatal, atunci si Adam trebuie sa fie la fel.
Adam (ADM) in ebraica inseamna persoana, fiinta, dar si prototip sau cel dintai, deci inseamna primul om.
In Kabala Adam Kadmon este omul primordial (omul inainte de caderea in pacat), iar Adam HaRishon inseamna primul om din punct de vedere biblic (omul dupa caderea in pacat), dar ambele concepte sunt separate si inrudite.

In sinodul din 325, la Niceea, s-a stabilit ca arianismul este erezie, deci s-a stabilit ca Iisus are aceeasi natura cu Tatal.
In sinodul din 451, la Calcedon, se recunoaste natura dubla a lui Iisus, deci arianismul s-ar putea sa fie viabil.

Macar sa recunostem ca Adam inainte de caderea in pacat este de aceeasi natura cu Tatal,
apoi sa observam ca si Adam are natura dubla, iar dupa caderea in pacat natura umana este predominanta in Adam.
Daca Adam are natura dubla, atunci intreaga omenire are natura dubla, dar ne este frica sa recunoastem asa ceva.



Ultimele pagini: RSS

Alte adrese de Internet

Categorii

Istoric



Contorizari incepand cu 9 iunie 2014:
Flag Counter

Atentie: Continutul acestui server reprezinta ideile mele si acestea pot fi gresite.