Marea schizma din 1054

Categorii: Crestinism

02-Jul-2013 21:15 - 720 vizionari

Citesti biblia cu logica si ratiune la inceput, apoi intra Duhul Sfant.
Acela e unul din motivele schizmei din 1054, cand s-au separat Bisericile de Vest de Bisericile de Est:

 Imperiul Bizantin intre 476 si 1400

In Sinodul de la Calcedon din 451 au fost recunoscuti cinci episcopii ca fiind patriarhi:
Episcopul Romei, episcopul de Alexandria, episcopul de Antioh, episcopul de Constantinopol si episcopul Ierusalimului.

Primul pas in schizma din 1054 apare in 1053, cand patriarhul Constantinopolului, Mihail Cerularie, a ordonat inchiderea bisericilor latine din Constantinopol.

In 1054 reprezentantii legali al papei sosesc la Constantinopol ca sa anunte pe Cerularie ca i s-a refuzat titlul de Patriarh Ecumenic si insista sa se recunoasca in Constantinopol episcopul Romei ca fiind capul bisericilor. La refuzul lui Cerularie sa primeasca in audienta pe cardinalul Humbert, conducatorul reprezentantilor legali ai patriarhului de la Roma (papei) excomunica pe Cerularie, iar Cerularie excomunica pe Humbert si pe insotitorii lui (comportament pueril).

Conflictul a aparut de la o scrisoare a lui Cerularie adresata papei Leo IX (episcopul Romei) in care Cerularie se adreseaza papei cu “frate” in loc de “tata” = neacceptarea episcopului Romei ca fiind Primus Inter Pares (primul dintre cei egali).

Acesta a fost singurul act care marcheaza inceputul separarii bisericilor din est de vest.
Validitatea actului de excomunicare este discutabila, pentru ca Papa Leo a murit cu trei luni inainte de excomunicarea reciproca, in timp ce Humbert astepta de cateva luni sa fie primit de Cerularie in audienta si excomunicarea se aplica numai pentru Humbert si insotitorii lui.

Separarea a fost pregatita mai demult si a aparut datorita diferentelor de doctrina, de limba, de politica si de geografie.

Al doilea sinod de la Lyon, din 1274, si sinodul din Florenta, din 1438, au incercat o reunificare fara succes, in fiecare caz Biserica Ortodoxa a respins propunerea.

 

Principalele motive care au dus la separare:

- Arianismul a produs schizme intre anii 343-398.
 Arianismul afirma ca Iisus nu are natura divina, doar umana si ca este doar un invatator.
- In 404 Arcadius, imparatul bizantin, retrage titlul de patriarh episcopului din Constantinopol, Ioan Crisostom (Sfantul Ioan Gura de Aur, 344-407 BC), dar in 415 patriarhii din Est recunosc pe Ioan Crisostom ca patriarh (majoritatea decide intotdeauna)
- In 482 Zeno, imparatul bizantin, emite un edict cunoscut sub numele de Henotikon, in care incearca sa reduca diferentele dintre bisericile care credeau ca Iisus are natura dubla (umana si divina) si monofiti (credeau ca Iisus are numai natura divina)
In urma edictului Zeno si-a atras condamnarea papei Felix III.
- In 484 papa excomunica pe Acacius, patriarhul de Constantinopol, cel care a influientat pe Zeno sa emita edictul.
Patriarhii Alexandriei, Antiohului si Ierusalimului nu au acceptat Miafisitismul (natura diivina si umana sunt reunite intr-o singura forma in Iisus) si au contestat concluzia sinodul din Calcedon din 451.
- iconoclasm: Imparatul Leo III din Est (in secolul 8) datorita provocarii islamului, a interzis venerarea icoanelor, dar multi episcopi din Est s-au opus
- Bisericile din Est (Grecii) au respins clauza “filioque” (adaugarea si Fiul, adica Duhul Sfant vine de la ambii Tatal si Fiul) din crezul de la Niceea pentru ca intra in conflict cu concluziile sinodului din Efes, din 431, in care s-a accentuat unitatea lui Cristos
- nu au cazut de acord cine dintre Biserica de Vest si Biserica de Est sa aiba autoritate in Balcani
- au dezbatut utilitatea patriarhului de Constantinopol, pentru ca patriarhul de la Roma a fost ales ca universal (catolic) si trebuia sa aiba autoritate si la Constantinopol
- dispute daca patriarhul de la Roma (papa) sa aiba autoritate peste ceilalti patriarhi
au cazut de acord toti cei cinci patriarhi ca patriarhului de la Roma sa i se acorde onoruri mai multe decat la ceilalti patru, dar nu au cazut de acord sa i se acorde si autoritate asupra celorlalti patru - Primus Inter Pares (primul dintre cei egali).
- influenta celorlalti trei patriarhi (de Antiohia, Ierusalim si Alexandria) a scazut si au ramas numai doi: patriarhul Romei fata in fata cu patriarhul Constantinopolului
- instituirea celibatului printre reprezentantii bisericii (sinodul de la Calcedon din 451) nu a fost acceptata in bisericile din Est nici in zilele noastre decat partial
- papa de la Roma este considerat urmasul lui Petru
- conceptul de Cezaropapism (este idee de combinare a puterii imparatului cu a papei, preotii se subordoneaza complet imparatului)
- anumite practici religioase din Vest, pe care Bisericile din Est le-au considerat o inventie: folosirea painii nedospite la impartasanie
- anumite practici din Est considerate inventii: inmuierea painii in vin la impartasanie

In 1965 s-a incercat o reuniune Bisericii Catolice cu Biserica Ortodoxa, printr-o declaratie citita pe 7 decembrie 1965 simultan in Roma si in Istambul, in care se retrage excomunicarea reciproca.

Jefuirea Constantinopolului in 1204 a fost picatura care a umplut paharul, schizma devenind permanenta.

In 2004 papa Ioan Paul II a emis o scuza formala pentru jefuirea Constantinopolului din 1204, iar scuza a fost acceptata, tot formal, de patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului.

Pe 27 noiembrie 2004 papa Ioan Paul II incearca sa promoveze o unitate crestina, si readuce sfintele moaste ale patriarhului Ioan Crisostom si ale lui Grigore Nazianzen la Istambul, moaste care au fost furate de cavalerii cruciati in 1204.

Google: great schism of 1054 causes



Ultimele pagini: RSS

Alte adrese de Internet

Categorii

Istoric



Contorizari incepand cu 9 iunie 2014:
Flag Counter

Atentie: Continutul acestui server reprezinta ideile mele si acestea pot fi gresite.